Biografi

Asbjørn Blokkum Flø (f. 1973, Volda) bor og arbeider i Oslo. Fløs arbeider behandler lyd som både meningsbærende kommunikasjon og som rent abstrakt klangmateriale, og i sine arbeider har han arbeidet både med musikkhistoriske objekter og klangens egenverdi.

I installasjonen Ragnarok (National Centre for Contemporary Arts, Kaliningrad, Russland; Ultima, Kunsthøgskolen i Oslo, 2011) ble Richard Wagners femten timer lange opera Der Ring des Nibelungen komprimert til en ett sekund lang musikkhistorisk elementærpartikkel, mens i installasjoner som Dobbeltgjenger (Bergen kunsthall, 2014) står lydens materialitet og klingende metallobjekter i sentrum. Disse verkene befinner seg innenfor en kritisk lydkunsttradisjon, men Fløs arbeider er likevel oftere sanselige og umiddelbare.

Fløs verker har vært vist, fremført og presentert på blant annet DEAF (Dutch Electronic Arts festival, Rotterdam, Nederland), ICMC (International Computer Music Conference, Denton, USA), NIME (New Interfaces for Musical Expression, Baton Rouge, USA), Synthése (International Festival of electronic music and sonic art, Bourges, Frankrike), Sound around Kaliningrad (International Forum of Experimental Music and Sound Art, National Centre for Contemporary Arts (NCCA), Kaliningrad, Russland), Prix Italia (Prix Italia, Radiotelevisione Italiana, Italia), Ars Acustica (EBU Ars Acustica Group, European Broadcasting Union), samt Bergen kunsthall, Henie-Onstad kunstsenter, Kunstnernes hus, Ultima, Borealisfestivalen, Ibsenfestivalen, Ekkofestivalen og Grønland kammermusikkfestival i Norge.